| ČR | |
| |
| Lesní dráhy na Branensku nebyly v Jeseníkách samy. | |
| |
| S podobnou železnicí bychom se mohli setkat v Janovicích u Rýmařova, | |
| |
| na stejném principu s týmiž podvozky Dolberg, | |
| |
| jen s rozdílem v brzdách, zde používaných v původní podobě. | |
| |
| Za pozornost stojí i úzkorozchodná lesní železnice (700 mm) | |
| |
| v Nízkém Jeseníku na svazích Slunečné, která vedla do Dětřichova. | |
| |
| První část této dráhy byla vystavěna v roce 1904 a sloužila až do roku 1968. | |
| |
| |
| Dětřichov - Lichtenštejnská pila | |
|
Dřevařství a lesní železnice pod Slunečnou (album ba FCB) | |
| |
| Na východě Moravy | |
| |
| v Hostýnských vrších byla Olomouckým arcibiskupstvím zřízena | |
| |
| Rajnochovická lesní železnice | |
| |
| Společného vlastníka s Kolštejnskými dráhami -Lichtenštejny | |
| |
| - měla zase úzkorozchodka v lužních lesích u Břeclavi. | |
| |
| Řada dalších lesních drážek sloužila i v jinde v Čechách a na Moravě. | |
| |
| Spojovatelem byl úzký rozchod, uplatnění oplenových vozů, pohon se u jednotlivých | |
| |
| tratí lišil buď využitím lokomotiv (parních, benzínových), nebo koňské síly. | |
| |
| Zrušené a zaniklé železnice v Čr | |
| |
| Tyto dráhy však nikdy nedosahovaly takové délky jak tomu bylo třeba u jejich protejšků | |
| |
| v Karpatech a nemohly jim konkurovat ani dobou, po kterou byli v provozu, | |
| |
| mnohdy se jednalo pouze o dočasná zařízení.. | |
| |
| Takové drážky byly po lesních kalamitách zřízeny např. na Vysočině: | |
| |
| Úzkokolejka Najdek-Račín | |
|
Lesní železnice na Borkách | |
| |
| Na kratší čas se dřevo sváželo po kolejích i v Brdech: | |
| Kolvínka | |
| |
| Ale i v Čechách by se našla nějaká delší dráha, třeba | |
| |
| Rečkovská lesní dráha | |
| |
| měřila téměř 26 km. | |
| |
| Na Šumavě, kde se stal symbolem dopravy dřeva Švarcenberský nebo Vchynicko - Tetovský kanál, | |
| |
| byla poblíž Volar na počátku 20. stol. byla vybudována 13 km dlouhá | |
| |
| Lesní drážka z Arnoštova do Zbytin | |
| |
| |
| Na této trati se jezdilo až do roku 1963 a provoz na ní zajišťovaly tři parní lokomotivy. | |
| |
| Slovensko | |
| |
| Protáhlá údolí Karpat se přímo nabízela pro budování lesních drah. | |
| |
| Na severu Slovenska se můžeme nalézt skutečnou raritu - úvraťovou úzkorozchodku: | |
| |
| Historická lesní úvraťová železnice | |
Kysucko - oravská lesní železnice | |
| |
| Ještě rozsáhlejší sítě lesních železnic se skrývají na středním Slovensku: | |
| |
| Čiernohronská železnice | |
Lesná železnica Vígľaš - Kyslinky | |
| |
| Někde drážky mohly překvapit neobvyklým pohonem: | |
| |
| Lesní železnice Ľubochňa - Močidlá | |
Lesná železnica Veľké Leváre | |
| |
| Další lesní železnice byly v provozu na západě i na východě země: | |
| |
| Lesní železnice v Záhoří | |
Lesní a průmyslová železnice ve Smolenicích | |
|
Lesná železnica Medzilaborce | |
| |
| |
| Polsko, Ukrajina, Rumunsko | |
| |
| V dalších karpatských zemích, zejména rumunské Transylvánii, která se stala tou pravou vlastí | |
| |
| lesních lesních drah se provoz na těchto tratích udržoval velmi dlouho, často až do konce 20. stol. | |
| |
| Je příznačné, že zánik železnic mnohde zapříčinil až nástup tržního hospodářství | |
| |
| a co nestihlo ono, tak uspíšila příroda. | |
| |
| |
| Lesní železnice vycházely většinou z údolí významnějších toků od pily nebo trati | |
| |
| normálněrozchodné železnice a jejich větve směřovaly podél přítoků do dalších údolí v povodí. | |
| |
|
Lesní železnice v Karpatech | |
| Usť-Čornská lesní dráha, | |
Lesní železnice Łupków..., Dráha do pohoří Caliman | |
| |
| Maďarsko | |
| |
| Poněkud jiná situace je v zemi rovin - Maďarsku, kde se řada bývalých lesních drah | |
| |
| dnes uplatňuje jako atrakce v turistickém ruchu. | |
| |
|
Železniční zajímavosti Maďarska a Rumunska | |
|
Kouzlo lesních drah v Maďarsku přetrvává | |
| |
| Rusko | |
| |
| Dosud provozovaná lesní železnice: | |
| |
|
Úzkokolejná lesní železnice ve Vykse | |
| |
| Amerika | |
| |
| V USA není pravidlem, co obvykle platilo v Evropě: lesní dráhy = úzký rozchod. | |
| |
| Lesní železnice v Severní Americe měly oproti těm co známe u nás především tyto odlišnosti: | |
| |
| 1 - Provoz "převodových" parních lokomotiv, vymyšlených hlavně kvůli lesním dráhám. | |
| |
| Lokomotivy Shay na Georgetownloop RR | |
| |
| 2- Vyskytovaly se velmi exoticky vyhlížející dočasné tratě s "kolejnicemi" z kmenů těžených stromů, | |
| |
| po nich jezdily vozy a lokomotivy s širokými koly s oboustrannými okolky (profil kola = půlměsíc). | |
| |
| 3- V sekvojových lesích se vozily obří kmeny, kde jeden plně ložený vůz vezl jeden špalek | |
| |
| (ani ne jeden celý kmen). | |
| |
| Stránka jedné muzejní dráhy, dříve lesní, ale normálněrozchodné (v angličtině) | |
| |
|
Cass Scenic RR | |